Nieuw binnen:

Porsche 911 (964) Carrera RS Lightweight van Spark nr. 0964.

Na een behoorlijke tijd zoeken heb ik eindelijk deze zeldzame auto gevonden … en aan mijn verzameling toegevoegd. 1 van 300 stuks behoorlijk zeldzaam dus.

De lichtgewicht uitvoering van de RS-serie. De RS heeft een behoorlijke afslankcursus ondergaan is maar liefst 170 licht geworden. Het interieur is nog minimalistischer, de beweegbare spoiler is vervangen door een vast exemplaar, de ruiten zijn dunner … en de draairamen zijn vervangen door schuiframen. Voor zit een sleepoog, die het gewicht weer verhoogt (!). De modelauto heeft dat sleepoog.

Porsche 911 (992-I) GT3 van Minichamps voor Porsche WAP0201490M005.

Het aantal 992’s in de collectie neemt gestaag toe. De GT3 is een prachtig gedetailleerde auto. Ik ben zelf niet zo van de detailfoto’s maar op speciaal verzoek!

De auto heeft prachtige details die totaal nieuw zijn voor Porsche. Leuk is dat de modelauto deze ook heeft. In het midden van het wiel staat ècht GT3, haast ongelooflijk. De zwanenhals-spoiler is ook prachtig uitgevoerd. Zowel Porsche als MiniChamps zijn hier op hun best, het smaakt naar meer.

Nieuw binnen:

Porsche 911 GT1 Street 1996 van Minichamps. officieel Minichamps voor Kyosho.

Deze auto is een exemplaar van 1.536 stuks. Ik heb de mijne gevonden in Japan, via jauce (zeg maar Ebay in Japan). In Europa kom je erg weinig tegen. In het echt helemaal: Porsche maakte slechts twee exemplaren!

Een zeldzaam trio: 991 GT1 Street 1996, Evo en 1998

Nieuw binnen:

Porsche 911 Turbo S 3.6, het topmodel van de 964-reeks, gemaakt door Spark voor de collectie van Cartima.

Spark voor Cartima nr. CAP04311004

Cartima is een ‘producent’ van modelauto’s in Duitsland en laat hoogwaardige modelauto’s in kleine serie maken door o.a. Spark en Minichamps. Deze Turbo S 3.6 is een prachtexemplaar met een fantastische detaillering: het typeplaatje Turbo S is natuurlijk juist, maar ook de luchtinlaten op het achterscherm komen voor bij het echte exemplaar (of is het andersom?). Deze auto is mijn 199e 911, een kleine mijlpaal in stijl.


Nieuw binnen:

De 911 (964) Carrera RS in de erg opvallende kleur sternrubin rot. Spark maakt verschillende typen van de 964 RS en die zijn allemaal behoorlijk zeldzaam. Deze is ook gemaakt in wit en in geel, maar ik wilde graag deze kleur, en dat is gelukt.

911 Carrera RS van Spark nr. S2030

Spark staat bekend om de mooie gedetailleerde auto’s en deze RS is daarop geen uitzondering. In het echt is de auto spartaans uitgerust (geen elektrische ramen, geen airco, zelfs geen isolatiemateriaal enz.) en is daardoor 130 kg lichter dan de normale Carrera-versie. Als schaalmodel een regelrecht collectorsitem (voor mij tenminste wel), in het echt ronduit zeldzaam en erg kostbaar.


Nieuw binnen:

Spark maakt een 912 Targa (nr. S4924) in de kleur dunkelrot metallic 6854. Een echt exemplaar is ronduit zeldzaam met 2.562 gebouwde auto’s en het schaalmodel is ook lastig om te vinden.

Zoals het hoort heeft een 912 wieldoppen en staat achter op de motorklep de typeaanduiding in gouden blokschrift.


Nieuw binnen:

911 Carrera 3.2 Speedster – 911 3.2 Speedster Turbolook

Spark maakt twee Speedsters uit de G-serie. De zilvergrijze is een ‘normale’ uitvoering en het rode exemplaar een ‘Turbolook’. De nadruk ligt op look want beide auto’s hebben de ongeblazen 3.2 liter boxermotor. Als het er op aankomt is de Turbolook zelfs trager omdat deze zwaarder is . Het is erg interessant om de verschillen te ontdekken: de mistlampen in de spoiler en het zwarte vlak op de flank. Kenmerken van de Turbo.

Prachtig om te zien dat de auto’s niet uit dezelfde mal komen: de Turbolook is ook echt breder! Ook de typeaanduiding verschilt. Twee prachtexemplaren. De Carrera Speedster is met 171 gebouwde exemplaren erg zeldzaam. Je moet een Speedster-meeting bezoeken om dit duo samen te zien. In schaal 1:43 kan het gewoon, dankzij Spark.

Nieuw binnen:

Porsche 911 (992-I) Turbo S

Na de Carrera-uitvoeringen en de Targa heb ik nu de Turbo S aan mijn collectie toegevoegd. Een prachtig exemplaar in GT-silber, gemaakt door Minichamps voor Porsche. (WAP0201780K)

Natuurlijk moet deze auto naast de Carrera S omdat ik deze ook in zilver metallic heb. Het verschil tussen GT-silber en dolomitsilber (de Carrera S) is duidelijk zichtbaar. Ook de kenmerkende spoiler voor de Turbo is aanwezig, evenals de wide-body (48 mm breder) De wielen met centrale moeren zijn exclusief voor de Turbo S.

De Turbo S heeft een vermogen van maar liefst 650 pk, dat is 200 pk meer dan een Carrera S!

Nieuw binnen:

Porsche 911 (992-I) Targa 4S

Na de ‘Heritage Design Edition’ is nu ook de normale Targa 4S aan de collectie toegevoegd.

Behalve de opvallende bestickering, die niet ieders smaak is, zijn er meer verschillen. Bij de modelauto’s zijn de uitlaten en de remklauwen verschillend. In het echt is de normale Targa is 2 mm hoger, zal de standaarduitrusting afwijken en is hij bijna € 40.000,- goedkoper!

Nieuw binnen:


Porsche 911 (992-I) Targa 4S Heritage Design Edition

Ik ben geen liefhebber van auto’s met stickers, maar voor deze maak ik een uitzondering. Ten eerste is deze Porsche ‘gewoon’ te koop bij de dealer en ten tweede is het de eerste 992 Targa (in een prachtige kleur).

Naast de ’targa’ uit 1965 valt op hoeveel de 911 gegroeid is in 55 jaar.

Dit maakt ook het verzamelen van 911’s zo leuk: zoek maar eens een auto die na ruim 55 jaar nog steeds in productie is. Natuurlijk niet ongewijzigd, dat zou onmogelijk zijn, maar de basis is nog steeds gelijk! Er zal wel weer een stroom van 992-modellen op gang komen!

Nieuw binnen:
Porsche 911 (964) Carrera 2/4 van Minichamps (nr. MIN062120)

Deze prachtige auto is door Minichamps geproduceerd in 1992 en komt dus uit hun beginfase.

Extra leuk om deze auto eens naast het exemplaar van Atlas Edition te zien: ook een 964 Carrera. ‘Opvallend’ zijn de verschillen: de Cup-velgen en Cup-spiegels van het Minichamps exemplaar en de standaard uitvoering van het Atlas model. In het echt zijn veel 964’s omgebouwd met de Cup-accessoires, zodat een standaardauto, als de rode, zeldzaam is geworden. Er zijn voldoende verschillen aanwezig dus ze mogen beide in mijn collectie.

Nieuw binnen:
Porsche 911 (993) Carrera S van Schüco (WAP020029; 1 van 1.000)

Deze auto is een van de eerste exemplaren van de ‘Porsche Collection’ en volgens de kenners uiterst zeldzaam!

Interessant zijn de verschillen tussen de Carrera, de S, en de 4S: de wielen en de voorspoiler.

Ook de typeaanduidingen en de techniek verschillen natuurlijk. Minichamps (de Carrera) voorziet zijn auto’s in deze periode van een sticker in plaats van echte achterlichten. Schüco doet dat naar mijn mening erg fraai, Minichamps ondertussen ook.

Nieuw binnen:
Porsche 911 (930) Turbo uit 1977 van Minichamps (nr. 4300069000)

De turbo’s van de Porsche 911 zijn legendarisch. In 1976 wordt de in 1975 geïntroduceerde 911 Turbo aangepast met een reinigingsinstallatie voor de koplampen en elektrisch bediende spiegels. De auto wordt 45 kg zwaarder. Dit mooie exemplaar uitgevoerd in indisch rot komt uit 1977.

In het echt kom je deze auto’s sporadisch tegen, laat staan naast elkaar! De Minichamps heeft inderdaad een spiegel meer dan de Atlas auto (beide zijn dus juist). De koplampreinigingsinstallatie zie ik niet.

Nieuw binnen:
Porsche 911 (997-II) Carrera 4GTS van Minichamps (WAP0201140C; 1 van 2.000)

Een mooie 911 4GTS in de opvallende kleur orange. Ik heb al een 997-II GTS in mijn collectie, maar dit is de 4-wiel aangedreven uitvoering. Zijn er meer verschillen dan alleen het typeplaatje?

911 Carrera 4GTS en 911 Carrera GTS (beide Minichamps)

Natuurlijk moeten de beide uitvoering naast elkaar om dat te zien. Porsche heeft sinds de 997-II generatie ook ingezien dat het verschil tussen de normale body (1808 mm) en de wide-body (1852 mm) haast onzichtbaar is, behalve op je bankrekening: het saldo is namelijk afgenomen met € 11.200! Om toch onderscheid te maken voor de buitenwereld (niet iedereen mag meekijken op je bankrekening), wordt de wide-body voorzien van een rode strook tussen de achterlichten (weer niet bij de Turbo en die heeft toch ook een wide-body).

Als 44 mm verschil in breedte in het ècht niet zichtbaar is, dan is dat in de schaal 1:43 zeker niet. Het zou 1,0233 mm zijn! De auto’s komen naar mijn mening uit dezelfde mal, maar de verschillen (stickers op de deuren, typeplaatje achterop en de rode strook tussen de achterlichten) zijn aanwezig. Vanaf de serie 997-II komen dus de 2- en 4-wiel aangedreven Carrera’s (S en GTS) in de verzameling.

Nieuw binnen:
Porsche 911 S Targa uit 1967 van Spark (S4464)

Spark heeft een mooi model gemaakt van de snelle 911S Targa die de 160 pk sterke motor achterin heeft. De nieuwe lichtmetalen Fuchs-wielen staan prachtig en zijn correct voor deze periode: geheel aluminium-kleurig en geen zwarte stukken ingeschilderd, dat kwam later pas.

911 Targa (1966) Minichamps – 911S Targa (1967) Spark

Verschillen met de normale Targa uit 1966 zijn aanwezig: de bumperrozetten, de wielen, de hoofdsteunen … ik twijfel of de ruitenwissers bij de ‘S’ juist liggen. Ik verbaas me steeds weer over het grote verschil in proportie tussen de auto’s van Minichamps en Spark/Atlas. Voor mij heeft de zilveren Targa een elegantie die niet wordt geëvenaard door Spark/Atlas.
In 1969 krijgt de Targa een echte achterruit: een modelauto hiervan heb ik nog niet kunnen vinden.

boven: 911 2.4S Targa (Edition Atlas)

Drie verschillende Targa’s uit de F-serie. Drie verschillende merken miniatuurauto’s.

Nieuw binnen:
Porsche 911 S uit 1970 van Schuco (nr. 03676)

Porsche is continu bezig geweest met het verbeteren van de 911. In de beginjaren werd erg veel ontwikkeld aan het model: de wielbasis werd vergroot (om de wegligging te verbeteren), de motor werd steeds krachtiger en het uiterlijk steeds in detail aangepast.
De motor werd in 1970 vergroot naar 2,2 liter. Dit werd nergens op de auto vermeld (later bij de 2,4 liter wel).

911S (1967-1969) Minichamps en 911S (1970-1971) Schuco

Het grootste onderscheid (behalve 20 pk) is de richting waarin de ruitenwissers in ruststand liggen. De mistlampen waren altijd al een optie en als ze niet aanwezig waren, was de spoiler voorzien van twee dekseltjes.

911S (1970-1971) Schuco en 911 2.4S (1972-1973) Edition Atlas

In 1972 wordt de 2,4 liter motor geïntroduceerd, weer 10 pk erbij en een aantal chromen elementen wordt in matzwart uitgevoerd: o.a. bumperstrips, randen van de knipperlichten en achterlichten, ruitenwissers enz. De ronde Durant-spiegel wordt vervangen door een rechthoekig exemplaar en de voorspoiler krijgt een meer gestroomlijnde vorm. De modelauto’s tonen de details historisch juist. De Schuco is, ondanks dat het de derde S-uitvoering in de F-serie is, een aanwinst.

De kleuren zijn lekker jaren 60 en 70!

Nieuw binnen:
Porsche 911 (G-serie) SC van Minichamps (nr. MIN062021)

In 1991 introduceerde Minichamps zijn eerste modelauto in schaal 1:43, een Volkswagen Karmann-Ghia en zette daarmee de toon: mooie, goed gedetailleerde auto’s voor een redelijke prijs. Deze Porsche is uit die periode. Volgens de kenners uiterst zeldzaam en overal uitverkocht…

911 SC (Maxichamps) en 911 SC (Minichamps)

De nieuwe Minichamps auto moet natuurlijk meteen vergeleken worden met zijn Maxichamps tweelingbroer…

De verschillen zijn minimaal: de afwerking van de Minichamps is in detail fijner, ondanks dat de auto al 28 jaar geleden werd geproduceerd. De verschillen vallen het meest in het oog als wordt gekeken naar de ruitenwissers en de spiegels.

Er wordt vaak verteld dat de beide auto’s uit dezelfde mallen zouden komen … en dat zou zo maar kunnen. Duidelijk is te zien dat ze uit dezelfde ‘fabriek’ komen: die van Paul’s Model Art. Is het het prijsverschil waard? Misschien niet, maar ik ben blij dat ik de Minichamps aan mijn verzameling heb kunnen toevoegen, en de Maxichamps blijft.

Nieuw binnen:
Porsche 911 (993) RS Clubsport van Minichamps (nr. 430065105; 1 van 6.576)

Clubsport betekent bij Porsche door de week thuis op de weg, in het weekend thuis op het circuit: de straatversie van een circuitauto.

911 RS Clubsport en 911 Carrera RS (Minichamps)

Het verschil wordt duidelijk gemaakt met de ‘gewone’ RS door de enorme (verstelbare) achterspoiler en de bredere wielen, mooi uitgevoerd met velgharten in de lakkleur zoals het hoort. Het gewichtsverschil is onzichtbaar en het bijbehorende verschil in prestaties jammer genoeg ook.

Nieuw binnen:
Porsche 911 (991-II) Carrera T van Cartima/Minichamps (nr. CA04319001; 1 van 200)

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG is hypergevoelig voor jubilea en laat zeker niet na een speciale ‘911’ hiervoor op de markt te brengen. Misschien is Porsche AG wel de oorzaak van mijn (over)gevoeligheid voor details.
50 jaar na het verschijnen van de basisversie van de 911 (911 T; T staat voor ‘Touring’) brengt Porsche daarom de 911 Carrera T op de markt.

911 Carrera T (2018) en 911 T (1968)

De Carrera T wijkt op een aantal details af van de gewone Carrera:
– 10 mm dichter bij de grond; 25 kg lichter
– kortere versnellingspook
– trek-lussen aan de deuren à la GT3
– geen infotainment-systeem (wel als optie)
– GT-stuurwiel
– afwijkende spoiler voor
– Sport-design buitenspiegels in agaatgrijs

911 Carrera 4 en 911 Carrera T


– speciale grijze wielen 20 inch
– afwijkend luchtrooster op de motorklep
– zwarte uitlaatstukken
– geen achterbank (wel als optie)
– 0,1 seconde sneller bij 0-100 km/h

911 Carrera 4 en 911 Carrera T

Nieuw binnen:
Porsche 911 (964) Carrera RS Clubsport van Spark/Cartima (nr. CA04311001; 1 van 300)

De 911 (964) RS Clubsport is een straatauto die zo mee kan rijden op het circuit. De gewone RS is een uitgeklede versie van de Carrera. Het plaatwerk is deels van aluminium, de ruiten zijn dunner en de motor is lichter van gewicht. Voor de Clubsport versie werd het interieur nog minimalistischer (geen elektrische ramen enz). De auto is duidelijk herkenbaar aan de rolkooi en de bijzondere buitenspiegels die zijn gemonteerd.

911 Carrera (Atlas Edition) – 911 RS Clubsport Cartima

Vaak wordt gezegd dat Spark auto’s heeft gemaakt voor de Atlas collectie. Als ik kijk naar het verschil in proportie dan komen deze auto’s zeker niet uit dezelfde mal.

De Clubsport naast de ‘gewone’ Carrera. Porsche heeft meer RS-en van deze serie gemaakt die ook als modelauto voorhanden zijn: de gewone RS en de RS America. Erg zeldzaam dus dat wordt zoeken…

Nieuw binnen:
Porsche 911 GT1 Street van Minichamps (for Kysosho nr. 433986803; 1 van 3.024)

Porsche heeft succesvol in de GT1-klasse geracet en de GT1’s zijn ook als straatauto gebouwd. Van dit type 1998 maar één, dus de kans dat je deze tegenkomt is heel klein.

GT1, GT2, GT3 en GT3 RS
GT1, GT3 RS

Nieuw binnen:
Porsche 911 SC van Maxichamps (nr. 943062093; 1 van 500)

De G-serie is de langst lopende serie van de 911, maar zeker niet de meest overzichtelijke. In 1979 lost de Super Carrera (SC) de Carrera af, de onderlinge verschillen zijn erg klein. In 1984 komt de Carrera weer terug en is een tijdje de enig leverbare variant. Modelauto’s van de SC zijn erg zeldzaam. De exemplaren Minichamps zijn bijzonder kostbaar, maar sinds kort is er een alternatief uit dezelfde stal: Maxichamps. Er wordt verteld dat deze auto’s uit de oude Minichamps mallen komen …
De afwerking is zeker vergelijkbaar met de Minichamps auto’s uit de beginjaren.

911 Carrera 3.2 (Atlas) – 911 SC (Maxichamps)

De Carrera heeft een knipperlicht op het spatbord, wat juist is.

De type aanduidingen …

Net geen tweeling. Ook verschilt de afwerking en de proportie hier en daar: mooie deurgrepen en ruitenwissers van Atlas, mooie spiegels (met zwart randje) van Maxichamps.

Nieuw binnen:
Porsche 911 R van Kyosho, gemaakt voor Corretto Collezione. (nr. 03172R)

In 1966 begint Porsche met de ontwikkeling van de 911R (Rennsport). Deze auto staat aan de basis van alle latere autosport successen en de RS-varianten. Vier auto’s (prototypen) worden van de band gehaald en alle onderdelen die overbodig zijn, verdwijnen. Items zoals de asbak, sigarettenaansteker en zonneklep voor de bijrijder moeten het veld ruimen. Zelfs een aantal klokken in het dashboard vervalt. De portieren worden vervangen door polyester exemplaren, net als de bagageklep, motorkap, voorschermen en voor- en achterbumper. De scharnieren maken plaats voor exemplaren van aluminium en het stalen plaatwerk dat wordt toegepast is dunner. De voorruit wordt vervangen door een 4 mm dik exemplaar en de zijruiten worden gemaakt van 2 mm dik plexiglas. Het resultaat van de afslankkuur is: 820 kg. In 2016 introduceert Porsche een nieuwe 911 R die moet verwijzen naar de oorspronkelijke versie: een pure rijders-auto.

911 R (2016) Spark – 911 R (1966) Kyosho

Details als de prachtige tankdop, de licht-gewicht zijruiten en het minimalistische interieur zijn aanwezig.

Bijna 50 jaar verschil. De versie uit 2016 (991 stuks gebouwd) heeft 500 pk, terwijl de oorspronkelijk 911 R (slechts 24 stuks gebouwd) het met 210 pk moest doen.

Nieuw binnen:
Porsche 911 Carrera S van Minichamps, gemaakt voor de collectie van Porsche. (WAP0201700K)

De detaillering van de modelauto is ronduit geweldig. De auto moet echt met een vergrootglas worden bekeken om alle details te kunnen ontdekken en zien: de typeaanduiding op de achterzijde (niet op foto vast te leggen), de letters op de remklauwen enz. enz.

Natuurlijk moet de nieuwe auto meteen naast de ‘gewone’ Carrera worden gefotografeerd en zoek ik naar verschillen. Die zijn er voldoende!!

Naast de typeaanduiding verschillen de uitlaten. Géén bredere carrosserie zoals bij de voorgaande modellen voor de S: Carrera, S en 4S: allemaal 1852 mm breed.

De remklauwen, de chromen strips langs de zijruiten. De wielen zijn niet voorbehouden aan een bepaald type: ze hebben 5 bouten in tegenstelling tot de 991-serie waar vanaf de S-modellen centrale wielmoeren aanwezig waren. Het belangrijkste voor de koper van de echte auto is niet te zien: 450 pk in plaats van 385 pk.

Een prachtige modelauto erbij!

Nieuw binnen:
Porsche 911 GT2RS Weissach Package van Spark (1 van 300).
Met 700 pk aan boord: de sterkste 911 ooit.

911 GT3RS – 911 GT3RS Weissach Package

Het dak van carbon en de andere, lichtgewicht, wielen zijn duidelijk zichtbaar. Het oog voor detail is bij Spark ronduit geweldig. Er zijn zelfs openingen in de spatborden vóór gemaakt.

Meer dan 2600 pk samen, in het echt.

GT3 RS – GT2 RS

En tenslotte een GT3 RS naast een GT2 RS om de verschillen duidelijk te laten zien.

Nieuw binnen:
Porsche 911 GT3 RS van Minichamps.
Deze moet natuurlijk meteen naast de GT3 RS met Weissach Package staan:

911 GT3RS – 911 GT3 RS Weissach Package

De detaillering van de auto is geweldig! De carbon-accenten en de platina (?) gespoten lichtgewicht wielen zijn afwezig. Verder zijn de verschillen alleen technisch en dus niet te zien. De moeite waard: zeker! Jammer dat nog maar 398 mensen van een eigen exemplaar mogen genieten.

Nieuw binnen:
Porsche 911 Limited Edition set 1, dat door Porsche Classic Center Gelderland in combinatie met Minichamps is uitgegeven. 1 van 911.

4 maal 911 uit de F-serie

De verschillen zijn klein … heb ik bij voorbaat al te hard geroepen dat een afwijkend typeplaatje of andere wielen niet voldoende verschillend is?
Het set is prachtig en de combinatie van kleuren van de auto’s ziet er erg aantrekkelijk uit. Deze kleuren zijn exclusief voor het set. Ook vind ik nergens anders een 911 L of een T of een E Sportomatic.
Eind jaren zestig waren verschillende typen alleen herkenbaar aan een plaatje. Porsche maakte pas veel later onderscheid door gekleurde remklauwen, andere wielen, spoilers en dergelijke. Minichamps doet gewoon na wat Porsche en andere fabrikanten in die jaren deden, niets anders. En dat komt mij nu wel heel goed uit.

De verschillen zijn erg klein en je moet erg goed kijken om ze te ontdekken. Of gewoon goede marketing van Minichamps …

Nieuw binnen:
Porsche 911 Targa 1977 in türkisblau metallic (Minichamps nr. 400061260; 1 van 2.304). Deze modelauto is door Minichamps uitgebracht in het begin van 2002 en heeft een mooie detaillering. Latere auto’s zijn wel duidelijk meer verfijnd…

De kleur van de auto is typisch voor de jaren ’70 en geeft een prachtig contrast met het lichte interieur, vind ik.

In mijn verzameling zijn al meerdere Targa’s uit de G-serie aanwezig, maar liefst 6 stuks. De modellen van Schuco PRO uit 1975 en van Spark een Carrera Targa 1984 komen het dichtst in de buurt van mijn nieuwe aanwinst. De verschillen zijn goed zichtbaar als ze samen op de foto gaan.

Na 1975 heeft Porsche veel chroom vervangen door mat-zwarte details, zoals de rolbeugel, raamlijsten, deurklinken en koplamp-ringen. Er werden bredere Fuchs-wielen gemonteerd. Minichamps doet dat allemaal juist, en Schuco ook!

911 Targa (Minichamps) – 911 Carrera 3.2 Targa (Spark)

Weer later zijn de wielen anders gelakt en is de 911 op details gewijzigd: onder andere de vorm van de voorspoiler, er komen zij-knipperlichten op het spatbord en de rechter buitenspiegel wordt standaard.

De 911 Targa van Minichamps staat prachtig tussen de beide andere 911’s.