In september 1963 introduceert Porsche de nieuwe 901 als opvolger van de vertrouwde 356.
De 901 is een moderne sportauto, ontworpen door ‘Butzi’, de kleinzoon van Ferdinand Porsche, en voorzien van een 130 pk sterke lucht-gekoelde 6-cilinder motor. De auto is minder complex van opzet en eenvoudiger in serie te produceren, dan zijn voorganger.
Porsche ziet dat de 356 uitontwikkeld raakt en niet meer me kan met de concurrentie. Er wordt een, voor die tijd, kostbare ontwikkeling ingezet voor een nieuwe auto.
Nadat de auto in 1964 op de Autosalon van Parijs wordt geshowd, maakt Peugeot bezwaar tegen de typeaanduiding. Het getal 901 is al geregistreerd. Porsche noemt de nieuwe auto daarom ‘911’.
Van het type 901 worden tussen 14 september en 16 november 1964 82 exemplaren geproduceerd die deels in particulier bezit zijn gekomen. Vanaf 1965 wordt de 911 in productie genomen, maar de 356 blijft nog een tijd leverbaar. Sommige klanten vinden het prijsverschil tussen de 911 en de 356 enorm en daarvoor wordt later het type ‘912’ geproduceerd: een ‘911’ met een aangepaste 4-cilinder motor uit de 356.
Ferdinand Porsche heeft als bedenker van de Volkswagen Kever, later de ‘356’ en nog later de ‘911’ een goed gevoel voor concepten die de tand des tijds kunnen doorstaan. De ‘911’ is zeker niet weg te denken uit het programma van Porsche en zal nog jaren in productie blijven.